KTM

Počet dní

Odjazdené kilometre

Prevýšenie

Toto leto sme sa rozhodli, že nebudeme cestovať vlakmi, ale vyberieme sa preskúmať cyklotrasu, ktorú máme takpovediac za humnami. Cyklotrasa KTM popri riekach Kamp, Thaya a March meria 423 km a celá sa nachádza v Dolnom Rakúsku. Na webstránke je uvedené, že táto cyklotrasa je jedna z najkrajších v Rakúsku. Nasledujúcich 6 dní ukáže, či je to skutočne tak.

1. deň: Petržalka - Korneuburg

88 km v horúcom dni popri Dunaji

Petržalka - Korneuburg

Je nedeľa ráno a my začíname našu púť popri 3 riekach. Vlastne tie rieky sú 4, jeden a pol dňa ideme popri Dunaji. Vyrážame z Petržalky smerom na Hainburg, prechádzame cez most na ľavú stranu Dunaja a za Stopfenreuthom sa dostávame na hrádzu, ktorá vedie až do Viedne. Tento úsek je dosť jednotvárny a tak si jazdu trochu oživíme a pri Orth an der Donau odbočíme k Dunaju. Malá zachádzka a trochu spestrenia. Priamo pri rieke si dáme malé občerstvenie a po chvíli pokračujeme naspäť na hrádzu a na Viedeň.

Prestávka v Orthe
Krátka prestávka pri Dunaji

Cesta je súčasťou diaľkovej Dunajskej cyklotrasy označenej ako EV6 . Stretávame viacerých diaľkarov, naložení smerujú do Bratislavy. Celý tento úsek už poznáme z minulých výjazdov do Viedne, takže nás neprekvapí, že trasa vedie v blízkosti rafinérie OMV. To už sme prakticky vo Viedni. Za rafinériou odbočujeme do lužného lesa, ktorý je súčasťou Národného parku Donau Auen. Aj tu sme už boli v minulosti. Je tu krásne jazero, v ktorom sa môžeme okúpať spolu s naháčmi a tromi kaprami asi meter dlhými, ktorí si tu nerušene plávajú 2 metre od brehu. V horúcom dni je to skvelé osvieženie.

Donau Auen
Národný park Donau Auen

Zdržíme sa asi hodinu a potom pokačujeme ďalej. Stále ideme po ľavom brehu Dunaja. Míňame mnoho miest na grilovanie, všetky obsadené. Kúsok za mostom Praterbrücke odbočujeme z EV6 a po miestnej cyklotrase prechádzame územím, kde je rekreačná zóna pri starom Dunaji (Alte Donau). Šesť kilometrov pláží a iných možností na oddych pri vode. Všade samozrejme plno ľudí, škoda nevyužiť pekný deň.

Oddych pri Dunaji
Viedeň - oddych pri vode

A to sa už pomaly blížime k cieľu v Korneuburgu. Celý deň ideme popri rieke, ale žiadna z KTM to ešte nie je. S Kampou sa stretneme až zajtra v Kremse.

Korneuburg

2. deň: Korneuburg - Gars am Kamp

107 km, vinice a teplo nám dávajú zabrať

Korneuburg - Gars am Kamp
Ranný kľud pri Dunaji

Po dobrých raňajkách v Oekohoteli v Korneuburgu pokračujeme aj druhý deň po ľavom brehu Dunaja. Je tu menej rušno, ale pár diaľkarov stretávame. Čo ale nestretávame sú fontánky s pitnou vodou. V nasledujúcich dňoch zistíme, že aj na trase KTM sú vzácne.

Prechádzame cez most, aby sme doplnili zásoby v Tullne. Tiež si chceme pozrieť fontánu Nibelungov. Ale fontána je suchá. Pokračujeme pravým brehom Dunaja až po priehradu Altenwörth a opäť sa vraciame na ľavý breh. Altenwörth je tiež miesto, kde rieka Kampa končí svoju 168 km púť a vlieva sa do Dunaja. Tu sa s ňou stretávame po prvýkrát.

Tulln - Marcus Aurelius
Tulln - fontána Nibelungov
Tulln - fontána Nibelungov, ale bez vody

Po 67 km sme v Kremse, pozrieme si centrum, niečo zjeme a konečne sa dostávame na trasu KTM.

Krems an der Donau
Začiatok KTM

Zelené tabuľky KTM Kamp-Thaya-March s číslom 8 nás budú sprevádzať po zvyšok našej výpravy. Značenie je výborné, ako je v Rakúsku zvykom. Začíname stúpať do viníc. Je to trochu horská dráha hore-dole, hore-dole. K tomu ešte protivietor v otvorenej krajine. V popoludňajšom teple nám to dáva zabrať. Míňame poslednú vodu a nemáme kde natankovať. Mnohé dedinky, cez ktoré prechádzame, sú ako vymreté. Žiadni ľudia, žiadne obchody, žiadna voda. Nakoniec dopĺňame fľaše v malej pekárni/kaviarničke v Gobelsburgu.

Osvieženie v rieke
Osvieženie v rieke Kamp

Ďalšiu vodu si vychutnávame v Stieferne, kde je prírodné kúpanie v rieke Kampe. Malá trávnatá pláž a schody do rieky. Dno je bahnité, miestami zarastené rastlinami, voda mútna, ale je to super ochladenie v tropickom dni. Zdržíme sa pol hodinu a zvyšok trasy do Gars am Kamp už zvládame v pohode.

Gars am Kamp

3. deň: Gars am Kamp - Waidhofen an der Thaya

99 km, opäť vinice a teplo

Gars am Kamp - Waidhofen an der Thaya

Niekoľko prvých kilometrov z Gars am Kamp ideme po úzkom chodníčku popri železničnej trati a rieke Kampe.

Greillenstein
Zámok Greillenstein

Míňame zámok Rosenburg a odkláňame sa od rieky. Pokračujeme zvlnenou krajinou cez malé dedinky Altenburg, Mahrersdorf, Gobelsdorf, Feinfeld a prichádzame k miestnej dominante - k zámku Greillenstein. Dáme si krátku prestávku, spravíme pár fotiek, doplníme energiu a pokračujeme ďalej.

Priehrada Ottenstein

Ďalším zaujímavým miestom je priehrada Ottenstein. Je to najväčšia z troch priehrad na rieke Kamp, obľúbené miesto na rekreáciu a vodné športy. My sa tu neokúpeme, akurát prejdeme cez 69 metrov vysoký priehradný múr. Priehrada vytvára v krajine mnoho výbežkov, ktoré pripomínajú fjordy. A tak po 5 kilometroch prechádzame cez most ponad jeden taký fjord.

Nasledujúcu prestávku si spravíme v meste Zwettl. Je tu park so zaujímavou fontánou slávneho rakúskeho architekta Hundertwassera. Niekoľko jeho projektov sme videli aj vo Viedni (Hundertwasserhaus, Müllverbrennungsanlage Spittelau). Zjeme nejaké zásoby a dopĺňame aj vodu, keďže je tu pitná fontánka.

Zwettl

Cyklotrasa vedie otvorenou krajinou cez polia a lúky. Tak si "užívame" mierny protivietor. A pozorujeme, čo všetko sa tu pestuje - obilie, slnečnice, kukurica, mak, konope a je tu aj pole plné akýchsi bodliakov. Google tvrdí, že je to pestrec mariánsky. Ten sa využíva v medicíne. Zaujímavé.

Typický úsek na KTM

Za mestečkom Eschenbach sa prvýkrát stretávame s riekou Deutsche Thaya. V meste Raabs an der Thaya sa spojí so svojou moravskou sestrou (Mährische Thaya - Moravská Dyje) a pokračuje ako Thaya. Ale to až zajtra. My dnes pokračujeme cez Schwarzenau, na lavičke pri radnici dopĺňame kalórie a plánujeme skratky. Máme toho na dnes už celkom dosť, tak za Windigsteigom pokračujeme po okresnej ceste, skrátime si dojazd do Waidhofen an der Thaya a ušetríme aj nejaké výškové metre.

Olovrant v Schwarzenau

4. deň: Waidhofen an der Thaya - Unterretzbach

90km, konečne chladnejší deň

Waidhofen an der Thaya - Unterretzbach

Štartujeme skoro ráno, bez raňajok. Cesty sú vlhké po nočnom daždi a teplota 19°C. Príjemná zmena oproti predchádzajúcim dňom. Tento úsek KTM je vybudovaný na trase bývalej železnice. Výborný povrch a mierne, železničné sklony.

Ráno po daždi

Po 5 kilometroch stojíme v mestečku Thaya, kupujeme niečo na raňajky. Ale k jedlu sa dostávame až na peknom odpočívadle v Dobersbergu, máme za sebou asi 16 km. Stôl, lavičky, voda, wc - všetko, čo diaľkový cyklista potrebuje.

Raňajky na odpočívadle v Dobersbergu

Spolu s raňajkami plánujeme aj ďalší postup. Rozhodujeme sa pre skratku, ušetríme nejakých 8 km. Prechádzame cez Münchreith an der Thaya, Karlstein an der Thaya a sme v Raabs an der Thaya. Tu sa spájajú rieky Deutsche Thaya a Mährische Thaya a pokračujú ďalej ako Thaya (Dyje). Po krátkej prestávke pokračujeme aj my, samozrejme opäť do kopca.

Drosendorf

Drosendorf je malé mestečko so zachovanými hradbami. Sedíme v malom parku pri radnici a obedujeme, je 12 hodín. A horská dráha hore-dole, hore-dole pokračuje. Šliapeme otvorenou krajinou, dnes nám vietor našťastie fúka do chrbta. Prestávku si spravíme pár kilometrov pred Fellingom. Tam je malá manufaktúra na výrobu gombíkov a šperkov z perlete, Maťka navštívi malý firemný obchod.

Felling

Ďalším zaujímavým miestom je obec Hardegg. Je to najmenšie rakúske mesto. Zato miestny hrad je poriadne veľký, po obvode má 600 metrov. Spravíme si tu pár fotiek a pokračujeme ďalej. Prechádzame cez Národný park Thayatal a míňame miestnu atrakciu - vzdelávacie centrum pre deti, kde okrem iného môžu pozorovať kŕmenie divokých mačiek. Nejako mi ale nejde do hlavy, ako môžu byť mačky divoké, keď sa nechajú kŕmiť.

Hardegg

Nasledujúce kilometre nás zaskočia. Na asfaltovej ceste je hrubá vrstva štrku, akoby pozostatok po zimnom posype. Značka najprv upozorňuje na úsek dlhý 2 km, hneď za tým je ďalšia so vzdialenosťou 1 km. Ale tam to nekončí, potom už bez označenia takto cesta pokračuje ďalších možno aj 10 kilometrov. A k tomu hore a dole. Musíme ísť opatrne, na tom štrku sa nedá ísť rýchlo ani z kopca. Pekne nás to štve.

Rakúsko - česká hranica

V Niederfladnitzi sa odpájame od trasy KTM, nocľah máme rezervovaný v Unterretzbachu. Cesta miestami vedie priamo na hranici medzi Rakúskom a Českom.

Zaujímavé je, že počas týchto 4 dní sme popri trase nevideli žiadne zvery - srny, zajace, bažanty, nič.

5. deň: Unterretzbach - Großkrut

86 km, popri hranici s Českom

Unterretzbach - Großkrut

Raňajkujeme v penzióne a niečo po ôsmej štartujeme. Plánovaná trasa má 90 km, ale možno sa vyskytnú aj nejaké skratky.

Na 7. kilometri odbočujeme k vyhliadovej veži, ktorá je súčasne pamätníkom Rakúšanom, vysídleným z Československa po 2. sv. vojne. Taká brutalistická architektúra, ale výhľad do krajiny je z nej pekný. Hranica s Českom je 1,5 km vzdušnou čiarou.

Pamätník vysídleným Rakúšanom

Cyklotrasa je označená ako Chardonnay, neskôr pôjdeme po Veltliner aj po Portugieser. Asi aby sme nezabudli, že sme vo vinárskom kraji. A dnes sa ukazujú aj prvé zajace a bažanty. Asi sa vrátili z dovolenky.

Ďalšia dedinka s vínnymi pivnicami

V diaľke nás upútal veľký objekt, ktorý narúša ráz krajiny. Továreň Jungbunzlauer. Podľa webstránky vyrábajú biologicky odbúrateľné produkty pre potravinársky a kozmetický priemysel. Kúsok za továrňou, pred obcou Wulzeshofen, je ďalší pamätník, pre nás miesto na odpočinok a malé občerstvenie. Slnko opäť páli, nesmieme podceniť pitný režim.

Pamätník
Pamätník - odpočívadlo

Mesto Laa an der Thaya je v polovici dnešnej trasy. Pozrieme si centrum, posedíme v parku, doplníme vodu a zjeme kebap. Pri miestnom aqua parku počujeme češtinu, hranica je naozaj blízko. O pár kilometrov ďalej vidíme v diaľke Mikulov a jeho poznávacie znamenie - Kaplnku sv. Šebestiána na kopci nad mestom.

V diaľke je Mikulov
Laa an der Thaya

Trasu si trošku skracujeme, dnes ideme ďaleko od rieky, tak o veľa neprídeme. A využívame vietor do chrbta, konečne nám trochu pomáha. Míňame Falkenstein, prechádzame cez Poysbrunn a Herrnbaumgarten a sme v cieli dňa, v Grosskrute. Deň zakončíme výborným rezňom v hotelovej reštaurácií s česko-slovenským personálom.

Typický úsek KTM
Typický úsek na KTM

6. deň: Großkrut - Devínska Nová Ves

87 km, po známom úseku pri Morave

Großkrut - Devínska Nová Ves

Štartujeme na posledný úsek KTM. Najvyšší bod dňa máme hneď na 8. kilometri. V obci Altlichtenwarth si spravíme krátku odbočku k miestnemu vojnovému pamätníku a rozhľadni. Je to samozrejme na kopci, tak stúpame uličkami a ujde sa nám aj jedno obdivné "Bravó" od miestnej babičky, ktorá zametá pred svojim domčekom.

Altlichtenwarth - pamätník a rozhľadňa

Pamätník je pekný, výhľad tiež. A na dnes máme všetky stúpania vybavené, zvyšok trasy je už viac-menej placka.

Ďalším zaujímavým miestom na trase je pozorovateľňa vtákov kúsok za Hohenau a.d. March. Je tu niekoľko umelých nádrží, na ktorých odpočívajú a kŕmia sa rôzne druhy vtáctva. Môžeme ich pozorovať z búdky na násype pri cyklotrase.

Pozorovateľňa vtákov

Od Hohenau ideme prevažne po šotolinových cestách. Chvíľami sme priamo pri rieke Morave, jej stredom je vedená hranica medzi Rakúskom a Slovenskom. Ale zatiaľ žiadne zákutie, kde by sme sa ochladili v horúcom dni. Doprajeme si nanuk a ľadovú kávu na dobre vybavenom odpočívadle v Dürnkrute a dopĺňame vodu.

Kompa Angern - Záhorská Ves

Kompu, spájajúcu Angern a.d. March a Záhorskú Ves, už poznáme. Čo ale nepoznáme a príjemne nás to prekvapí, je malé jazero Biotop za Angernom. Je tu novovybudovaný shelter, v ktorom by sa dalo aj prespať a pekne upravená lúka, kde sa môžeme zložiť a okúpať. Voda je príjemná, skvelé osvieženie. Strávime tu asi hodinu. Ostáva nám necelých 30 km do cieľa v Devínskej.

Jazero v Angerne

V Marcheggu je v plnom prúde sezóna bocianov, kŕmia sa na lúke v spoločnosti stáda koní. Je ich tu okolo 40, ďalšie sedia na hniezdach na stromoch aj na kaštieli. O pár týždňov odletia na svoje zimovisko v Afrike. Ich trasa je výrazne dlhšia ako naša 550 km výprava.

Bociany v Marcheggu

Miestne jazero vynecháme, vykúpali sme sa v Angerne. Pri Schlosshofe ešte pozorujeme sysle a to sme už na Cyklomoste slobody. V bufete pod mostom si vychutnáme kofolu. Sme doma.

Záver

naše dojmy z trasy KTM

Cyklotrasa KTM je podstatne menej obľúbená medzi cyklistami ako iné trasy, ktoré sme prešli v Rakúsku (Alpe Adria, Drávska cyklotrasa, Dunajská cyklotrasa, okolo Neusiedler See). Nestratli sme prakticky žiadnych diaľkarov. Vybavenie pre cyklistov popri trase je slabšie. Veľmi zriedka sú k dispozícii fontány s pitnou vodou. Charakter krajiny je veľmi podobný južnej Morave či Slovensku, výhľadý sú pekné, nie však veľkolepé ako majestátne Alpy. Trasa je vhodná pre všetkých čo nemajú radi preplnené cyklotrasy a pre milovníkov vína (najmä v jeseni :-)).