Neusiedler See

Prevýšenie

Za 2 dni okolo Neusiedler see
Ako sa uvádza na stránke Moje Rakúsko:

Neziderské jazero alebo tiež Neusiedler see je najväčšie bezodtokové jazero v strednej Európe s rozlohou približne 315 km2 a priemernou hĺbkou iba 1,8 m. Nachádza sa na hranici medzi Rakúskom a Maďarskom asi 60 km od Bratislavy. Jazero je obklopené slaniskami a trstinovými porastami, ktoré tvoria domov pre mnohé druhy vtákov a rastlín. Jazero a jeho okolie je obľúbeným miestom pre oddych, vodné športy, cykloturistiku a vinárstvo.

Okolo celého jazera vedie niekoľko cyklotrás, ktoré bez problémov zvládnu aj začiatočníci. Jediné väčšie stúpania, ktoré stoja za zmienku, sú na JZ strane jazera, na maďarskom úseku. Ale nie sú to žiadne Alpy, naozaj to zvládnu aj deti.

Z Bratislavy sa na trasu okolo jazera možno vybrať vlakom. Z Petržalky jazdia vlaky do Viedne každú hodinu, spiatočný lístok do zastávky Parndorf Ort stojí 7,40 € (v roku 2023), v cene lístka je aj preprava bicykla. Zo zastávky Parndorf Ort stačí prejsť cez koľaje a ste na trase B21 alebo B29 – podľa toho, ktorým smerom sa chcete vybrať okolo jazera.

V tomto článku opíšem naše skúsenosti z dvoch výprav okolo Neusiedler see v rokoch 2016 a 2022. Zakaždým sme išli 2 dni a spali sme v Maďarsku – v Balfe a v Šoproni.

1. deň: Petržalka – Šoproň

107 km, krátke stúpanie na záver dňa.

S Martinou začíname našu dvojdňovú výpravu tiež v Petržalke, ale ideme na bicykloch, vlak tentoraz vynecháme. Po nočnej búrke sú ešte cesty vlhké, ale aspoň sa dobre dýcha.

Mokrý štart v Petržalke

Vyrážame smerom na Kittsee, nasleduje Pama, Gattendorf, Zurndorf. Tento úsek máme prejazdený už veľakrát, tak ani nezastavujeme. Od Zurndorfu už sledujeme značenie trasy B21 pozornejšie, povrch sa strieda – chvíľami asfalt, potom šotolina. A všade naokolo veterné turbíny.

Prichádzame do Weiden am See a tu sa nám otvára prvý pohľad na Neziderské jazero. Ďalej pokračujeme po trase B10, jazero obídeme v smere hodinových ručičiek. Priamo pri trase je drevená pozorovateľňa, z ktorej je lepší výhľad na jazero. A nie je jediná, cestou ich je viac.

Prvý pohľad na jazero, 2016

Viac je aj cyklistov, ktorých stretávame – od rodín s malými deťmi až po skupiny seniorov na elektrobicykloch.

Kúpalisko v Podersdorfe, 2022

Po pár kilometroch sme v Podersdorfe, je tu mnoho cyklistov, áut aj peších turistov. Na miestnej promenáde je hlavnou atrakciou červeno-biely maják, pri ktorom majú svoj prístav aj lode spoločnosti Schifffahrt Knoll. Cyklisti sa s nimi môžu preplaviť napríklad do Rustu. Je tu aj niekoľko reštaurácií a zmrzlina.

Podesrdorf, 2022

Kúpaniachtiví návštevníci majú príležitosť namočiť sa v miestnom prírodnom kúpalisku. V lete 2022 je však hladina jazera taká nízka, že namiesto plávania sa brodia v bahnitom dne.

Podersdorf, 2016

My pokračujeme ďalej, vylezieme na drevenú pozorovateľnu, a kocháme sa výhľadom na jazero a cyklotrasu.

Pohľad zhora, 2016

Kúsok ďalej je pri ceste farma ošípaných, sú to mangalice. Práve majú poludňajšiu siestu, nenechajú sa rušiť pohľadmi spoza plota.

Mangalice majú siestu, 2016

Nasledujúca zastávka je Illmitz. Pozrieme sa na námestie, zmrzlinu tentoraz vynecháme. Občerstvenie si doprajeme až po pár kilometroch v malej kaviarni so slovenskou obsluhou v Apetlone.

Rozhľadňa, 2016

Kúsok za Apetlonom prichádzame k odbočke na územie Maďarska, označenie trasy sa mení na EV13.

Rakúsko-maďarská hranica, 2022

Cestou pozorujeme byvoly, ktoré sa ochladzujú vo veľkej mláke. Je tu ďalšia pozorovateľňa vtákov, bez ďalekohľadu toho veľa nevidíme.

Studňa, 2016

Po peknom cyklochodníku prechádzame cez dedinky Fertőd, Fertőszéplak, Hegykő, Fertőhomok, Hidegség, Balf – tu sme spali v roku 2016, pri našej prvej okružnej jazde okolo Neusiedler See. V miestnom kempe sme si vtedy prenajali maličkú izbičku.

Cyklochodník, 2016

Blížime sa k cieľu v Šoproni, trasa stúpa cez miestne vinice a na oblohe sa objavujú blesky. Búrka je blízko. Skryť sa nemáme kam, tak radšej šliapeme do pedálov.

Stúpanie vo viniciach, 2016
Odpočívadlo pred Šoproňom, 2016

Príjazd do mesta je trochu zmätočný, kúsok sa vraciame a hľadáme správnu cestu. Nakoniec prichádzame k penziónu Anita pred búrkou. Poriadny lejak sa spúšťa až o chvíľu. Ale netrvá dlho a tak podvečer si ešte ideme na bicykloch pozrieť centrum tohto vinárskeho mesta, v ktorom žije niečo vyše 60 tisíc obyvateľov.

Šoproň, 2022

2. deň: Šoproň – Petržalka

100 km.

Opúšťame Šoproň a hneď kúsok za mestom ideme peknou cyklotrasou B14 cez les. Prechádzame okolo 2 rybníkov – Kistómalom a Nagytómalom, pekné prírodné zákutia.

Rybník, 2022

Šotolinová cesta nás privádza späť do civilizácie – Fertőrákos a trasa EV13. A po dvoch kilometroch je tu hranica s Rakúskom a mestečko Mörbisch am See, v ktorom sa každý rok koná jazerný hudobný festival. Javisko je umiestnené priamo na hladine jazera. Ideme sa na to pozrieť zblízka, ale veľa toho nevidíme, len pár kulís. Tak aspoň pozrieme miestny prístav a pokračujeme ďalej. Teraz je to opäť trasa B10.

Mörbisch am See, 2022

Pred mestečkom Rust je záchranná stanica pre bociany. Starajú sa tu o zranené vtáky, niektoré tu aj ostávajú natrvalo. Aj v samotnom Ruste je niekoľko hniezd. Ale na konci augusta sú už bociany preč.

Záchranná stanica pre bociany pri Ruste, 2022
Rust, 2016

Z Rustu trasa B10 pokračuje do Oggau am Neusiedler See, Purbach am Neusiedler See, Winden am See. Popri trase je niekoľko odpočívadiel s lavičkami a stolom, na ktorých sa dá oddýchnuť, niečo zjesť a doplniť vodu.

Odpočívadlo

Cez Jois prichádzame k železničnej stanici v Neusiedl am See. Priamo pri stanici je veľká požičovňa bicyklov. Na výlet sa teda môžete vybrať aj bez vlastných. My vlastné bicykle máme, tak pokračujeme ďalej smer Parndorf, to už odchádzame od jazera. V Parndorfe máme pravidelnú zastávku pri kostole, je tu odpočívadlo a fontánka s vodou.

Modlivka pri kostole v Parndorfe, 2022

Ďalšia cesta už je menej zaujímavá, prechádzame popri veterných turbínach, sú ich tu desiatky. Cez Neudorf do Gattendorfu, kde uzatvárame okruh. A rovnakou cestou ako včera, cez Pamu a Kittsee sa vraciame do Petržalky.