Budapest

Salzburg, Salzkammergut, jazerá – na bicykli aj pešo, 2017.

Juraj, Martina, Ján, Gabika, Michal, Lenka, Peter a Lenka

Počet dní

Odjazdené kilometre

Prevýšenie

Minulý rok sme s Martinou urobili okružnú jazdu v Rakúsku. Reportáž z nej si môžete prečítať tu.

Tento rok sme sa rozhodli ubytovať sa na jednom mieste a odtiaľ podnikať výpravy do okolia. Zvolili sme oblasť Salzkammergut – Soľná komora pri Salzburgu, ktorá je známa krásnou prírodou a mnohými jazerami s čistou vodou. Ubytovanie sme našli na malej farme Biobauernhof Seemanngut v obci Faistenau, výhľad na jazero Hintersee máme v cene.

A nebudeme sami, spoločnosť nám budú robiť manželia Ján a Gabika a ich deti Michal a Lenka. Na poslednú chvíľu sa pridávajú manželia Peter a Lenka. Spolu nás je teda 8, naša najpočetnejšia výprava.

1. deň: Obertrumer See, Mattsee, Wallersee.

Autom z Bratislavy do Faistenau a 55 km na bicykloch.

1. deň

Do Faistenau prichádzame napoludnie, rýchlo niečo zjeme, oblečieme športové veci a opäť sadáme do áut… Dnešnú etapu totiž začíname v Seekirchen am Wallersee, kde odstavíme autá na parkovisku pri Lidli a vyrážame.

Prvé kilometre

Ideme striedavo po vedľajších cestách aj po miestnych cyklotrasách. V Henndorf am Wallersee sa napájame na Mozart radweg, ktorá sa ťahá od jazera Mondsee na východe až po Rosenheim na západe. Mladý Wolfgang sa tu kedysi preháňal na galuskáči 😊. Aj my obdivujeme výhľady na jazero Wallersee, prechádzame cez Neumarkt am Wallersee.

Prestávka na úsmev, hľadá sa cesta.
Wallersee

Ďalšie na rade je jazero Mattsee, ktoré obchádzame po miestnej cyklotrase, potom sa opäť pripájame k Mozartovej trase a po západnej strane Obertrumer See, cez Obertrum am See, sa vraciame do Seekirchen am Wallersee. Na dnes stačilo.

Mattsee

2. deň: Faistenau – Thalgau – Mondsee – Oberburgau – Sankt Gilgen – Fuschl am See – Faistenau

74 km, 1000 m prevýšenie, 3 jazerá.

2. deň

Druhý deň začíname priamo pri ubytovaní a trasu pôjdeme v smere hodinových ručičiek. Prvých 5 km ideme do kopca, potom ďalších 25 km z kopca.

Thalgau

Prechádzame cez Baderluck, Hof bei Salzburg. Opäť je tu Mozartova cyklotrasa, cez Thalgau nás privedie do Mondsee, na brehu jazera Mondsee. Kávička a občerstvenie príde vhod.

Mondsee

Potom obchádzame jazero JV smerom. Obednú prestávku máme na kúpalisku Loibichl – krásne, čisté, upravené a zadarmo. Osvieženie v jazere je super.

Kúpalisko v Loibichli

Ale musíme ísť ďalej, Oberburgau a potom na juh od jazera Mondsee, okolo malého Krottensee. Cestou stretávame 4 člennú partičku cyklistov z Moravy. Pri občerstvení v bufete si vymieňame poznatky a dostávame dobré rady na návštevu Hallstattu, kam sa chystáme zajtra.

Moravská partia

A sme pri Wolfgangsee, ale iba nakrátko. Cez sankt Gilgen mierime na SZ do Fuschl am See, tam je (ako ináč) jazero Fuschlsee. Ideme popri ňom až v Baderlucku, uzavrieme okruh a rovnakou cestou ako ráno sa vraciame na našu základňu.

Wolfgangsee
Večer sa ešte s Martinou prejdeme popri jazere
Večer sa ešte s Martinou prejdeme popri jazere.

3. deň: Bad Ischl – Obertraun – Hallstatt – Bad Aussee – Altaussee – Blaa Alm – Bad Ischl

73 km, 1100 m stúpanie.

3. deň
Biobauerhof Seemanngut – naša základňa

Na štart dnešnej trasy sa opäť presúvame autami do Bad Ischl. Odtiaľ ideme na juh po cyklotrase R2 popri rieke Traun až po jazero Hallstätter See.

Hallstätter See

Na protiľahlom brehu je mestečko Hallstatt, zapísané v zozname svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Na tomto brehu je cyklotrasa miestami vedená na železných mostíkoch ponad vodu. Zaujímavé riešenie, keď na normálnu cestu nie je miesto.

Zaujímavá cesta v stiesnenom priestore

V Obertraune si dávame pauzu, opäť na miestnom kúpalisku. Voda je tu podstatne chladnejšia ako včera v Mondsee.

Obertraun

Pokračujeme smerom na Hallstatt, ale najskôr musíme vyriešiť defekt na Janovom biku.

Opravujeme defekt

A prichádzame do Hallstattu, bicykle zamykáme o zábradlie a splývame s davom ostatných turistov. Mestečko je pekné, výhľady na jazero a okolité hory sú nádherné. Nečudo, že sem chodí toľko turistov.

Hallstatt
Hallstatt plný turistov
Kde sa vzal, tu sa vzal, vzácny hosť sa k nám pridal (vpravo)

Odchádzame z Hallstattu a čoskoro začína výživné stúpanie po trase R19 smer Bad Aussee a následne po R61 smer Altaussee pri jazere Altausseer See (tých jazier je tu nejako veľa, už sa mi to pletie). Vrchol stúpania je v Blaa Alm.

Blaa Alm

Nasleduje prudký zjazd na šotoline, nič príjemné. Miestami s Martinou zosadáme z bicyklov a ideme peši. Mládežníci a ostatní chlapi nám miznú z dohľadu. Čakajú nás dole pod kopcom, spoločne potom dokončíme deň na parkovisku v Bad Ischl.

4. deň: Vordersee – Salzburg – Vordersee

58 km, krátka prehliadka Salzburgu a mokrý návrat.

4. deň

Dnes ideme do Salzburgu, predpoveď počasia je neistá, možno aj zmokneme.

Vyrážame opäť priamo zo základného tábora a po miestnych cyklotrasách mierime na západ. Prechádzame cez krátky neosvetlený tunel. Ale väčšia komplikácia nás iba čaká. Nejakým nedopatrením sme s Martinou zblbli navigáciu a zrazu sme sa ocitli v lese pri potoku, na ktorom ale nebol mostík, ktorý tam mal byť. Vracať sa do kopca po poľnej ceste sa nám nechce. Takže topánky dole a ideme prebrodiť potok. Všetci to našťastie berú s humorom a bez nehody sme na druhom brehu.

Chyba v plánovaní trasy…

V Salzburgu zamykáme bicykle a pešo sa ideme pozrieť do centra. Mozartov rodný dom, most Marko-Feingold-Steg ovešaný zámkami, Mirabellgarten, káva na terase a prechádzka po nábreží.

Rodný dom W.A.Mozarta
Salzburg
Mirabellgarten

Pri odchode zo Salzburgu začína mrholiť, slabý dážď nás odprevadí až na ubytovanie. Opäť prebrodíme spomínaný potok, dlhšie sa zdržíme pri jazere Wiestalstausee. V tomto počasí to má zvláštnu atmosféru, všetci tu fotíme.

Wiestalstausee

Zvyšok cesty sa už nezdržiavame, dážď silnie. Na ubytovanie prichádzame síce mokrí, ale spokojní. Bol to zaujímavý deň. A keďže mladá Lenka s Petrom a Lenkou odchádzajú už dnes večer, ideme si sadnúť na rozlúčkovú pizzu do Faistenau.

5. deň: Peši okolo jazera Fuschlsee

Dnes ráno odchádzajú Jano s Gabikou a Michalom. S Martinou ostávame sami. Počasie je opäť daždivé, tak si dáme peší okruh okolo jazera Fuschlsee.

Ranný pohľad z balkóna na Hintersee
Fuschlsee

Brehy jazera sú zastavané penziónmi a hotelmi.

Po návrate na ubytovanie začíname baliť. Ráno odchádzame, aby sme sa nezdržiavali, bicykle očistíme a naložíme už dnes.

Príprava na cestu domov

A podvečer sa ešte ideme prejsť okolo „nášho“ jazera Hintersee. Pozeráme naň z okien ubytovania, pohľad naň bol každé ráno iný.

Hintersee

6. deň: Návrat do Bratislavy so zastávkou v Melku

Mestečko Melk a jeho svetoznámy kláštor máme po ceste, bola by škoda nezastaviť sa tam a nepozrieť si túto pamiatku, ktorá je zapísaná v zozname svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Auto odparkujeme pri nákupnom centre a vyrážame peši.

Pohľad zdola
Ako sa uvádza na stránke Dolné Rakúsko info:

Impozantné benediktínske opátstvo Melk je jedným z najobľúbenejších výletných cieľov v regióne Wachau. Knižnica, mramorová sála, opátsky kostol a park opátstva dodnes očarúvajú svojich návštevníkov. Pohnuté dejiny a pulzujúca prítomnosť: Od svojho založenia v roku 1089 je barokové opátstvo Melk obývané a obhospodarované benediktínskymi mníchmi. Dnes je po celom svete známe ako miesto duchovných stretnutí – s veľkorysým priestorom pre umenie, kultúru, prírodu a vedu. Aktívne opátske gymnázium a množstvo vzdelávacím aktivít a podujatí počas celého roka vnáša do priestorov za starobylými múrmi závan čerstvého vetra.

Zdržíme sa tu asi 3 hodiny. A potom už len presun autom do Bratislavy. Naše tohtoročné dobrodružstvo na 2 kolesách končí.